Dogoterapią nazywa się terapię kontaktową z udziałem psa, polegającą na wieloprofilowym usprawnianiu dzieci i dorosłych. Dogoterapia jest rodzajem pracy uzupełniającym szeroko rozumianą rehabilitację i stanowi uzupełnienie całości oddziaływań terapeutycznych. Spotkania z psem mogą przyjmować różne formy. Mogą to być spotkania jednorazowe lub ciągłe, mające na celu dostarczenie pozytywnych emocji lub kształtujące funkcje poznawcze.
Zajęcia z psem muszą odbywać się w przyjaznej, bezpiecznej atmosferze z jednoczesnym poszanowaniem i zrozumieniem potrzeb podopiecznego oraz psa terapety.
Prowadzenie zajęć odbywa się w oparciu o indywidualny program terapeutyczny w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
Przeciwwskazaniami do udzialy w dogoterapii są:
- agresja uczestnika zajęć wobec prowadzących zajęcia oraz psa
- paniczny strach przed psem
- uczulenie na sierść psa
- wrodzona łamliwość kości
Zgodnie ze standardami wyznaczonymi przez Delta Society dzięki dogoterapii można osiągnąć następujące grupy celów:
- FIZYCZNE
- poprawa funkcji motorycznych, w zakresie motoryki dużej i małej,
- sprawniejsze poruszanie się na wózku,
- lepsze poczucie równowagi.
- ZDROWIE PSYCHICZNE
- poprawa komunikacji,
- poprawa umiejętności koncentracji uwagi,
- umożliwienie uczestnictwa w zajęciach rekreacyjnych,
- obniżenie lęku,
- podniesienie poziomu samooceny,
- spadek poczucie alienacji, izolacji, samotności i wyobcowania.
- EDUKACYJNE
- podniesienie zasobu słownictwa – czynnego i biernego,
- usprawnianie pamięci,
- tworzenie pojęć opisujących rzeczywistość, takich jak kolor, wielkość, kształt itd.
- MOTYWACYJNE
- ułatwienie nawiązywania kontaktu z innymi osobami,
- poprawa interakcji w grupie,
- wytworzenie umiejętności podejmowania proponowanych ćwiczeń i aktywności (deltasociety.org, za: Bartkiewicz, 2008).
Do celów, które osiąga się dzięki dogoterapii zaliczyć możemy również następujące cele szczegółowe:
- przełamanie lęku przed kontaktem z psem,
- akceptujące podejście do psa przebywającego w bliskim otoczeniu,
- nawiązanie i pogłębianie kontaktu z psem,
- kształtowanie pozytywnych emocji oraz eliminowanie negatywnych (agresji, autoagresji),
- pobudzanie zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, węchu, propriocepcji, równowagi,
- lepsze poznanie schematu ciała człowieka i psa,
- wykonywanie aktywności ruchowych wspólnie z psem lub w jego obecności,
- wyciszenie się i relaksacja w obecności psa,
- nauka i rozwijanie umiejętności wykonywania czynności pielęgnacyjnych,
- nazywanie własnych emocji oraz emocji jakie przeżywa pies,
- nauka samodzielności podczas wykonywanie zadań bezpiecznego udziałem psa,
- nauka zasad bezpiecznego postępowania z psem.
Z obserwacji zajęc z dogoterapi wynika, iż dostarczają one ich uczestnikom wielu emocji, głównie radości podczas współnych zabaw i pieszczot. Dzieci czują ogromną dumę, gdy mogą zatroszczyć się o zwierzę, podać pokarm, nalać samodzielnie wodę do miski, rozpiąć/zapiąć jego ubiór/szelki. Ponadto na zjęciach łatwo zauważyc, że pies jest znakomitym motywatorem w doskonaleniu funkcji poznawczych i komunikacyjnych oraz podnoszeniu sprawności fizycznej.
Galeria
http://www.konferencja.zssipo.radom.pl/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/zajecia-rewalidacyjne/170-dogoterapia.html#sigFreeId76574dd444