Jestem bo tworzę
Podstawowym celem, jakim stawiają sobie placówki dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, jest przygotowanie ucznia do zadań, które będzie rozwiązywać w swoim dalszym życiu. Zgodność działań i zachowań dziecka z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, stanowi miernik rozwoju intelektualnego dziecka upośledzonego, jest też nadrzędnym celem wychowawczym. Ponieważ dziecko niepełnosprawne intelektualnie w większym lub mniejszym stopniu jest uzależnione od osób dorosłych i nigdy nie osiągnie pełnej niezależności życiowej, istnieje potrzeba, aby stawało się coraz bardziej samodzielne. Samodzielność sprzyja poczuciu bezpieczeństwa, wyzwala pewność siebie i poczucie własnej wartości. Większość dzieci chętnie włącza się do prac, których użyteczność jest dla nich zrozumiała i daje natychmiastowy efekt. Istotną sprawą jest to, aby samorzutne działania dziecka, wykonywane z wielkim zaangażowaniem i zapałem umieć odpowiednio wykorzystać i włączyć je do przebiegu dalszej pracy edukacyjno terapeutycznej.
Terapią zajęciową objęte są dzieci klas starszych: klasy gimnazjalne, klasy przysposobienia do pracy.
CELE:
- Ogólne usprawnianie
- Rozwijanie umiejętności wykonywania podstawowych czynności
życia codziennego oraz zaradności osobistej - Przysposobienie do życia w środowisku społecznym poprzez rozwój
umiejętności takich jak: planowanie, komunikowanie się, dokonywanie wyborów,
podejmowanie decyzji, usprawnianie kondycji psychicznej. - Rozwijanie sprawności i umiejętności przy zastosowaniu różnych technik.
- Zdobywanie umiejętności technologicznych i właściwych nawyków.
- Rozwijanie sprawności psychofizycznych, niezbędnych przy wykonywaniu pracy.
- Poprawne posługiwanie się narzędziami, przyborami, urządzeniami.
UMIEJĘTNOŚCI TECHNOLOGICZNE:
- modelowanie w masach plastycznych: glina, plastelina, modelina,
masa solna, masa papierowa - formowanie przestrzenne metodą nawarstwiania papieru
- cięcie nożyczkami
- przerzynanie w przyrzni kątowej i piłą płatnicą łączenie materiałów
na klej, gwoździe, wkręty, poprzez zszywanie. - malowanie, barwienie, lakierowanie, fakturowanie, wylepianie
WYTWORY:
- Prace uplastycznione w masie solne, glinie, papierze, płótnie, drewnie.
- Prace użyteczne: pojemniki, pudełka, podstawki, ramki, piórniki, wieszaki
- Wykonywanie drobnych prac porządkowych i konserwacyjnych.
Opracował:
Mariusz Delega
Galeria
http://www.konferencja.zssipo.radom.pl/pomoc-psychologiczno-pedagogiczna/zajecia-rewalidacyjne/56-terapia-zajeciowa.html#sigFreeIddea498b7f0